404-sida

Därför vinner du på att använda din 404-sida

Ett av våra bästa tips är att fokusera på din 404-sida! Försök förstå vad användaren ville nå med hjälp av 404-sidan.

Gör 404-sidan till en portal av sidor som du tror användaren letar efter. Därefter kan du enkelt se vilka sidor som är mest klickade och genom det kan du överväga en förbättring av användarens resa till just denna sektion.

I en undersökning 2017 jämförde Linktiger 15 stora webbplatser och kom fram till att genomsnittet låg på 2,4% av länkarna var brutna. Här är några exempel:

  • Tech Data – 8,62%
  • Cisco – 4,85%
  • CenturyLink – 4,64%
  • Apple – 4,57%

Medan andra var mycket bättre:

  • Comcast – 0,01%
  • Dell – 0,14%
  • WDC – 0,33%
  • Xerox – 0,37%

Tänk dock på att det är viktigt från både användarens håll att 404-sidorna hålls till minimum, men även för Googles rankning.

Källor: här och här 



Vill du ha hjälp med din 404-sida?

Slå oss en signal eller skicka iväg en förfrågan via kontaktformuläret!