engagemang

Så mäter du ditt engagemang på webbplatsen

Sidor per session är ett mått på engagemang. Fler sidor en användare ser, desto större chans finns att användaren genererar ett lead. Andra viktiga mätpunkter är hur många klick en användare gör på din webbplats samt hur lång tid de spenderar där.

Målet bör vara att användaren hittar relevant information samt kan göra någon slags lead action i form av sälj, rekrytering, informationsspridning etc. Det är viktigt att du har ett tydligt mål med din webbplats och varje sida.

Littledata gjorde en enkätundersökning med över 5 000 webbplatser i oktober 2021 i vilken det visade sig att i genomsnitt så klickar användaren på 2,7 sidor per session.

Vad är ett bra engagemang?

Lyckas ni ha över 4,1 sidor per session hamnar ni bland de 20% bästa webbplatserna där ute. Har du mer än 5,3 sidor är ni bland de bästa 10%. Dock behöver det inte alltid vara bra med för många klick, det kan även ses som en förvirrande webbplats där användaren har svårt att hitta rätt.

Källa



vill du ha hjälp att mäta engagemanget på din webbplats?

Slå oss en signal eller skicka iväg en förfrågan via kontaktformuläret!